Taas ollaan jo perjantaissa aika lentää siivillä. Viime perjantaina ehdin raamattupiiriin, mutta en tänne enkä edes ennen tai jälkeen! Tänään ehdin käydä täällä, mutta raamattupiiriin en pääse. Kiitoksia kaikille, jotka olette jotenkin osallistuneet keskusteluun - se on virkistävää! Huomaatte ehkä myös, että olen joitakin viestejä hiukan muokannut, mutta se ei ole epäluottamuslause, vaan päin vastoin. Poistin vain lainauksia muutamasta viestistä, joissa oli lainattuna edellä oleva viesti. Tällaisissa tapauksissa sama viesti toistuu turhaan kahteen kertaan. Silloin, kun haluaa vastata tai kommentoida viestiä, joka on paljon "ylempänä" kannattaa se lainata, jotta lukija tietää mihin kommentti liittyy. Jatketaan harjoittelua!
Tämän paastonajan aikana olen valmistautunut, mutta tuntuu, että paljon enemmän johonkin muuhun kuin siihen, mihin tämä paastonajan tie meitä kuljettaa, missä on sen tähtäyspiste. Järjesteltävää on ollut ja on paljon, mutta kaiken touhun keskellä on hyvä kahden perjantain edestä pysähtyä edes hetkeksi ristin juurelle.
Totaalinen yksinäisyys, totaalinen hylkäämisen tunne. Se on todellisuus, jossa monet lähimmäisemmekin elävät tänään. Välillä kokonaiset kansat voivat tuntea tulleensa täysin hylätyiksi, jääneen täysin yksin hirmuvallan alle. Mutta sielläkin Kristus on ollut ja ON.
Marian ilmestyspäivän alle jäi viime sunnuntaina "leipäsunnuntai", pieni keidas keskellä paastonaikaa. Sen psalmitekstissä meille luvataan:
Onnellisia ne, jotka saavat voimansa sinusta,
ne, jotka kaipaavat pyhälle matkalle.
Kun he kulkevat vedettömässä laaksossa,
sinne puhkeaa virvoittava lähde,
ja sade antaa heille siunauksensa.
Jesaja julistaa vielä voimallisemmin:
Kuulkaa, kaikki janoiset! Tulkaa veden ääreen!
Te, joilla ei ole rahaa, tulkaa,
ostakaa viljaa ilmaiseksi, syökää,
ottakaa maksutta viiniä ja maitoa!
Miksi punnitsette hopeaa maksuksi siitä, mikä ei ole leipää,
vaihdatte työstä saamanne palkan
siihen, mikä ei tee kylläiseksi?
Janoisena näihin lupauksiin on hyvä nojata!
"Käy yrttitarhasta polku, vie Golgatalle se. On Hengen viitoittama sen joka askele. Se tie vie viimein
taivaaseen, mutta tie se on tuskien."
Ristisi juurelle saavun Kristus!
Sinun on jano, saat hapanviiniä huulillesi, hyljätyksitulemisen tuska murtaa sisimpäsi, olet juonut
sen katkeran maljan, josta hetki sitten Getsemanen puutarhassa kävit sisäistä taistelua niin, että
hikesi tihkui veripisaroina ihollesi!
Voiko kukaan, voinko minä tuskaasi käsittää ja että minunkin puolestani kärsit?
Tulit Isän hylkäämäksi, että hyljättyä voit ymmärtää, hänen rinnllaan kulkea, rakastaa, kantaa!
Herrani, tässä olen, olen Sinun, Sinä elämän antaja, eläväksi tekijä, Sinä Vapahtaja, syntieni Sovittaja, minne voisin mennä, eksymättä, erehtymättä!
Pidä minusta kiinni ja kuljeta, kuljeta tahtosi tietä. Tee asuntosi sydämeni puutarhaan, anna sydämeni erämaahan toivon lähteitä, joista voin ammentaa elävää vettä janooni ja johdata lopulta
luoksesi taivaaseen, ikuiseen iloon luonasi! Amen
"Myös laulun oppia uuden saan, saan tiellä taivahan. Se taivaassa jo kaikuu edessä Karitsan. Hän
kuoli kaiken täyttäen, mutta tie oli tuskien."